Omega Red

Omega Red's garbage heap

Information wants to be free.


News
About
Articles
Fractals
Life
C/C++
Asm
Files
Links
Shorts
Fun
Photos
Ponurnik


Polish
English





Life

English version soon

"Gra w życie" czyli Life, szczególny przypadek tak zwanych automatów komórkowych, symuluje wzrost "organizmów" złożonych z "komórek" na podstawie prostych reguł "ewolucji". Bazuje ona na teorii automatów komórkowych stworzonej przez Johna von Neumanna. Gra toczy się na nieskończonej "szachownicy" (pokratowanej płaszczyżnie); przyszły stan każdej komórki jest całkowicie zdeterminowany przez stany komórek ją otaczających.


Istnieje niemal nieskończona ilość różnych odmian automatów komórkowych. Każdy typ scharakteryzowany jest czterema głównymi parametrami:
  • geometrią przestrzeni, na której toczy się gra (kwadratowa, trójkątna, sześciokątna a nawet nieregularna)
  • ilością sąsiadujących komórek wpływających na stan każdej z nich
  • liczbą możliwych stanów każdej komórki
  • regułami przejścia determinującymi przyszły stan komórki w zależności od stanów otaczających ją komórek.

Reguły Life:

  1. Każda komórka sąsiaduje z ośmioma innymi - z czterema bokami i z czterema rogami
  2. Każda komórka może znajdować się w dwóch różnych stanach - na przykład "żywa" (zajęta) i "martwa" (pusta).
  3. Konfiguracja początkowa zmienia się skokowo w kolejnych krokach czasu według następujących zasad:
    • Żywa komórka pozostaje żywa tylko jeśli sąsiaduje dokładnie z dwoma lub trzema żywymi komórkami, w przeciwnym razie staje się martwa.
    • Martwa komórka staje się żywa, jeśli sąsiaduje dokładnie z trzema żywymi komórkami.
    • Wszystkie przemiany w danym pokoleniu zachodzą równocześnie.

Przykład


[Kilka pierwszych generacji przykładowego układu]

(Jeśli masz "nieco" wolnego czasu, sprawdź, co będzie dalej :-)))

Kilka podstawowych zachowań, które można zaobserwować w Life:

* Układy wymierające


* Układy niezmienne w czasie:

[Układy stałe]


* Układy cyklicznie zmieniające swój stan:

[Oscylator 1] [Oscylator 2] [Oscylator 3] [Oscylator 4] [Światło uliczne]


* Układy przemieszczające się w przestrzeni (wędrujące oscylatory):

[Szybowiec 1] [Szybowiec 2]


* Układy rozrastające się w nieskończoność (fabryki szybowców)

Teraz możesz samodzielnie poeksperymentować z różnymi "koloniami" tych "żyjątek". Żeby nie ślęczeć godzinami nad kartką papieru, proponuję zapoznać się z programem, który wyręczy Cię z mozolnej generacji kolejnych pokoleń (od czego są komputery :-) Znajdziesz tam też pokaźną kolekcję startowych konfiguracji i spory leksykon.




[News][About][Articles][Fractals][Life][C/C++][Asm][Files][Links][Shorts][Fun][Photos][Ponurnik]

Copyright by Omega Red 2003,2004